אלי, בדרכי.

מחשבה, עשייה ומה שביניהם. הגלוי והנסתר, כאן ועכשיו

חינוך ותקשוב

מאת: Eli Moravia פורסם ביום: 19 בפברואר, 2016 קטגוריות: הוראה או הנחיה

שלום,
אבקש להפנות של תשומת לבנו למקורות הבאים:

"התקשוב הוא שוליית החינוך ולא להיפך", יורם אורעד

http://shluvim.macam.ac.il/pg/news/yoramorad/read/74644/—

"למידה משמעותית 2020- טכנולוגיה מעצבת משמעות", ד"ר עדית אבני, ד"ר אברום אותם

http://ianethics.com/wp-content/uploads/2013/09/deeper-learning-2020-AI-.pdf

תודתי לד"ר ליאורה פלד על ההפנייה לסרטונים הבאים:

http://www.youtube.com/watch?v=jZkHpNnXLB0

https://www.youtube.com/watch?v=p-QjpMhm9rY

התחברתי יותר לסרטון השני מאחר והוא משלב אינטראקציה עם הסביבה הטבעית מעצם היותנו בני אדם הנושאים בידנו טכנולוגיה חדשנית, ואנו משכילים לעשות שימוש בטכנולוגיה כדי לתעד את הסביבה הטבעית להטמיע אותה בטכנולוגיה ולתקף אותה בכך גם בטכנולוגיה.

הסרטון הראשון מעט "רובוטי" בעיניי.

אין ספק שהראשון מקדם את הטכנולוגיה והשני את את הלמידה דרך ההתנסות כאשר הטכנולוגיה היא כלי עזר ולא להיפך.

משול הדבר למגדיר הצמחים,למשל, הניתן להתקנה בכל סמרטפון, כמה באמת יוצאים לשטח ומנסים להגדיר צמחים בעזרתו וכמה לומדים דרכו על צמחים בישיבה בבית בכורסה.

לו הייתי נשאל "איזה סרטון תעדיף" , אעדיף את השני.

בסביבת הכיתה תשומת הלב היא לכלי ולא למורה (סרטון ראשון) בסביבה הטבעית תשומת הלב היא למורה (סרטון שני)

בסרטון הראשון אין כל הטמעה של הסביבה בחומר הנלמד, בעצם אין כל קשר.

בסרטון השני הסביבה מוטמעת בלמידה.

למי שמכיר/זוכר את הסרט "בלייד ראנר" או כל סרט של העולם שאחרי יוכל להבין טוב יותר את הסרטון הראשון ולהתחבר אליו.

לסיכום דעתי האישית, נולדנו להיות מחוברים לטבע באופן טבעי ולא מכני, קשר ישיר ולא אמצעי, אל לנו לאבד את המגע עם הטבע,
הטבע הוא הסביבה הלימודית הטבעית שלנו שם נובן-נבין ושם יהיה המשוב האמיתי.

החקר האמיתי טמון באינטגרציה שלנו עם הסביבה, עם יכולותיה לעורר אותנו לחקור ואני אעדיף את המשוב האישי ולא המכני.

אמר הרב קוק “בכל דור ודור צריך ללמוד את דרכי השימוש בכלים המשפיעים על הדור”, הדגש הוא על הכלים ולא על השפעתם על הדור ולכן עליהם להשאר משניים.

כותב אורעד "לעתים נוצר הרושם שבמונחים השונים המשמשים כיום בתחום החינוך המתוקשב שכחנו את העיקר – החינוך עצמו, ובמקום לגייס את התקשוב לטובת החינוך, החינוך הופך לשולייתו של התקשוב במה שנוגע לחינוך המתוקשב. כמחנכים, עלינו למקד את תשומת הלב שלנו ואת המאמצים שלנו, לא אל התקשוב ונפלאותיו אלא אל החינוך ונפלאותיו."

חלק ניכר מאנשי החינוך "מתמכר" לכלים, כבני אנוש, ושוכחים את המטרה לשמה הם הגיעו לכלים אלה, שוכחים את היותם אנשי חינוך.

אסיים ואקווה כי מנחי הדור הזה ידעו לעמוד על המשמר ולשמור על המינון הנכון ובעצם היותם מנטורים ישכילו לשקול הנחייתם.
סביבות למידה? על כך במאמרי הבא ואפנה אתכם לעת עתה לבלוג של הגב' לימור ליבוביץ

"אוריינות חזותית בפדגוגיה ובמרחב הלמידה"

הוסף תגובה !