אלי, בדרכי.

מחשבה, עשייה ומה שביניהם. הגלוי והנסתר, כאן ועכשיו

ללמד תלמיד על הספקטרום האוטיסטי או בעל הפרעת קשב וריכוז

מאת: Eli Moravia פורסם ביום: 20 באוגוסט, 2016 קטגוריות: הוראה או הנחיה

2למידה מרחוק , למידה דרך המחשב.
ללמד תלמיד על הספקטרום האוטיסטי או בעל הפרעת קשב וריכוז בשיטה זו.

קמפוס הלימודים של עמותת תללי"ם מפעיל שיטת הוראה מרחוק, ממחשב למחשב, בזמן אמת.

במחשב המורה ובמחשב התלמיד מותקן יישום תוכנת כיתת למידה המאפשר למורה ולתלמיד לנהל שיעור כאילו נכחו שניהם באותו חלל כיתה פיזי. כאן חלל הכיתה הפיזי הוא יישום תוכנה מיוחדת שבה ניתן להעלות חומרי למידה, לנהל שיחה בעזרת מערכת שמע/דיבור, להשתמש באביזרים חזותיים כמו: לוח כתיבה והכלים הנלווים אליו ומצלמה שיכולה למשל לאפשר למורה להציג לתלמיד חפץ, הליך ניסוי מעבדתי וכדומה. ליישום זה יש גם מערכת צ'אט שבה יכולים המורה והתלמיד להתכתב.

יישום תוכנה זה מאפשר יצירת קשר אודיו ויזואלי אקטיבי, דבר נותן את האפשרות ללמד תלמידים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, בעלי הפרעת קשב וריכוז ועוד.

כך התלמידים שאותם אני מלמד בשיטה זו, לצד תלמידים החולים כרונית במחלות שונות.

כאשר הוצע לי ללמד לראשונה תלמיד הנמצא על הספקטרום האוטיסטי, שמחתי על ההזדמנות לנסות לתת לתלמיד זה הזדמנות שווה ללמוד.

לדעתי חשוב שהתלמיד יידע מי המורה, שתהיה ביניהם לפחות הכרות פיזית אחת וכך עשיתי. נסעתי לביתו של התלמיד, ישבתי בביתו עם הוריו שלו, הקשבתי למה שיש להם לומר על הבן שלהם, חשוב לדעת משום שההורים מכירים את הילד הכי טוב.
לאחר מכן קראנו לתלמיד המיועד להצטרף אלינו לשיחה וכך יצא שהכרנו אחד את השני.
כך ידע התלמיד מי המורה שנמצא בצד השני של המחשב, ומהצד שלי קיבלתי אפשרות ללמוד ולהרגיש את התלמיד מתי הוא מאבד קשר, ריכוז וכדומה.
הצגתי לתלמיד את יישום הכיתה במחשב שלו בביתו, הצגה ראשונית וזה נתן לי את האפשרות לראות את אוריינטציית המחשב שלו.

השלב הבא הוא הקשר עם המוסד החינוכי, יצירת קשר עם המורה או המורים הרלוונטים, להתעדכן בתוכנית הלימודים לשמור על קשר רציף ולסגור בחוכמה את מעגל השלוש, התלמיד-המוסד החינוכי-מורה תללי"ם.

בשיעורים הראשונים שעשינו התרכזתי בלהבין את האוריינטציה של התלמיד למחשב כאשר אני לא לצידו בביתו ולכלים שיש ליישום להציע ולמדתי איך להפעיל אותו יחד איתו.

אחרי מספר מפגשים התחלנו למידה משמעותית, עבודה על טקסטים קצרים מרוכזים, עבודה על תמונות וכן כתיבה אקטיבית בדפי חוברות עבודה מצולמות/סרוקות.
כאן המקום לציין כי לעמותת תללי"ם רישיון ממט"ח לעבודה עם הספרים/חוברות העבודה, כמו כן דואגת העמותה כל העת להתעדכן בשינויים במערך תוכניות הלימודים ולרכוש בהתאם לצורך רישיונות נוספים לתכנים שאינם ממט"ח.

כיום אני מלמד ארבעה תלמידים על הספקטרום האוטיסטי, כמובן שעם כל אחת ואחד מהם אני משתמש בכלים שונים, כל תלמיד והתאמתו, המאופשרים על ידי מערכת היישום למידה מרחוק, שניים מהתלמידים אמורים לגשת לבחינות הבגרות שלהם בזמן הקרוב
וההצלחה שלהם רבה.

שיטה זו מתאימה לתלמידים עם קשיי קשב וריכוז, יש לי לא מעט תלמידים עם קשיי קשב וריכוז שמצליחים להגיע להישגים גבוהים מאד בזכות מערכת יישום הלמידה מרחוק.

הסיפוק הגדול ביותר הוא לראות את השמחה שלהם, ההצלחה היא כל כולה שלהם ואין ספק שאפשר ללמד כמעט כל תלמיד במערכת יישום ההוראה מרחוק.

לאחר כ-13 שנות וותק בהוראה במערך כזה, מערך שהופעל לראשונה בישראל בשנת 2000 על ידי העמותה וזכה לפרס בינלאומי (שהוענק ברומא, איטליה), אני חש בבטחון מוחלט לצאת בקריאה- בואו והתנסו!

לקראת סיום, אדגיש שוב את הצורך בשמירה על קשר רציף עם המשפחה והמוסד החינוכי וארשה לעצמי לצטט את המוטו שנחרט בשנת 1990 (שנת הקמת עמותת תללי"ם) על דגלה של העמותה –
"לחבר את התלמיד החולה לצד הבריא של החיים – ללימודים".

ולסיום,

אהוד מנור ז״ל כתב למען הילדים החולים המרותקים לביתם :

"גם תלמידים מרותקים, יכולים להיות ילדים מרתקים.
נכון שהם תמיד נאבקים, וזקוקים לתמיכה ולחיזוקים,
אך יש להם גם רגעים של כיף, ומשחקים
וחלומות שמרקיעים שחקים.
והם הולכים ומתחזקים מנשיקות וחיבוקים,
ומהישגים קרובים ורחוקים,
כי גם תלמידים מרותקים, יכולים להיות ילדים מרתקים."

6 תגובות ל “ללמד תלמיד על הספקטרום האוטיסטי או בעל הפרעת קשב וריכוז”

  1. ליאורהפלד כותב:

    אלי שכח ברוב צניעותו את החשוב מכל, הגורם האנושי – המורה.
    מורה הקשוב לצרכי תלמידיו שאיננו נח לרגע בחיפושיו אחר הדרך המתאימה לכל אחד מהם.
    כתב המורה גיל ברנד:
    "כדי לזהות יהלומים, על המורה לחצוב בעצמו, בשעות הלימודים ולאחריהן, בסבלנות, יום יום. להאמין שהם שם".
    אלי חוצב יהלומים רבים בשעוריו מאחר והוא הוא בין אותם מורים נדירים הרגישים לתלמידים, לא מפחד להמציא או לטעות. שעוריו עשירים ברגעים בהם המורה הוא באמת מורה.
    אני יודעת שכמוהו רבים ממורי תללי"ם, זכו תלמידיהם, זכיתי גם אני.

  2. ליאורה שלום,
    תודה לך על ההולכה המדהימה בנבכי ההתמודדות היום יומית.
    לא היה רגע בו ביקשתי, או ביקש מורה אחר במערך העמותה, סיוע ולא נענה לעתים אף במיידי כשאפשר היה.
    ההגעה למציאות הנוכחית של אפשרות ההוראה לכל תלמיד היא פרי ניסיון מצטבר רב שנים, כאשר ליוו אותו ימי עיון, השתלמויות והערכות במועד הנכון והנבון אל המציאות הטכנולוגית של המאה ה-21.
    אאחל בריאות ובשורה טובה לכל אחת ואחד.

  3. יצחק אור קורסיה כותב:

    מהכרותי איתך אני שומע מקולך את תשוקתך , את אהבתך, ואת מטרת חייך שהיא חינוך לילדים מוגבלים מרותקים אל ביתם.
    הדאגה הגדולה שלך שכל תלמיד יקבל יחס אישי, שיצליח ויפרח ואף יהנה ללמוד היא דאגה אמיתית מלבך מנשמתך ובוערת בכל רמח אברייך.

    היחס שיש לך בתור אדם ובתור מורה ובתור הורה הוא יחס מדהים, מורים כמוך צריך בכל מערכת החינוך לא רק במערכת החינוך המיוחד.
    אתה מורה שלא אומר נואש, מורה שלא מוותר על אף הקשיים אלא מוצא דרך לגשר בין התלמיד למורה ומוצא דרך שהיא מגשרת ולא דרך בריחה מהקשיים אלא נלחם למען הצלחת התלמיד וזו תכונה נעלה נדירה ומאוד מאוד אצילית.
    תבורך על כל פועלייך כי מורים כמוך הם נדירים ביותר ואתה היהלום של מערכת החינוך.

  4. היי יצחק, תודה רבה.

  5. יעקב מיס כהן כותב:

    אלי אתה איש יקר עם לב ענק.מה שאתה עושה זה דבר גדול ואני מאמיו שכל מי שילמד ממך יהנה וילמד באהבה כמו שאנחנו נהנים ולומדים ממך ברדיו יאסו בהנאה וההערצה גדולה.בהצלחה…

  6. הי יעקב, תודה רבה.

הוסף תגובה !